Nabeschouwing activiteit 08 mei
Via onze website hebben we iedereen uitgenodigd om samen met ons de slachtoffers van WO II te herdenken.
Tussen 10u00 en 12u30 hebben enkele familieleden en verenigingen bloemen neergelegd maar hebben wij ook aan de voorbijgangers onderstaande informatieflyer uitgedeeld omdat, ook zij, even zouden blijven stilstaan bij de gruwel die de oorlog TOEN en NU NOG met zich meebrengt
08 MEI 2026 – 81 JAAR NA DE BEVRIJDING
Laten we even stil staan bij onze Lierenaars die vochten voor onze vrijheid tijdens WO II.
Het waren buren, familieleden, vrienden die opgepakt werden omdat ze hun overtuiging volgden of zich verzetten tegen het onrecht van het nazisme.
Dit gebeurde hier, in onze stad. Dat maakt het geen ver-van-ons-bed verhaal
Wat hen overkwam, herinnert ons eraan hoe kwetsbaar vrijheid, rechtstaat, mensenrechten en democratie zijn.
We herdenken niet alleen om het verleden te eren maar om alert te blijven voor wat er kan gebeuren als we onverschillig worden.
Herdenken is niet alleen terugkijken, maar ook beseffen hoe kwetsbaar vrijheid en democratie zijn en hoe belangrijk het is om deze te blijven verdedigen, zeker ook vandaag.
Het lied “Hier vertrok de trein” van Stef Bos verwoordt dat heel treffend. (tekst hieronder)(muziek)
Het herinnert ons eraan hoe gewone steden, kazernes en stations plots het begin konden zijn van een onmenselijke werkelijkheid.
Door hier samen stil te staan, zorgen we ervoor dat deze verhalen niet verdwijnen en dat we waakzaam blijven voor de toekomst.
Arras Fabienne Baeten Nelly Baeten Myriam Govaerts Wim
Verbroedering Lier 40-45
www.verbroederinglier4045.be
info@verbroederinglier4045.be
Hier vertrok de trein – Lied van Stef Bos
Hier vertrok de trein
Hier op dit perron
Hier stonden de mensen
Met angst in hun ogen
Voor de reis begon
Een man met een vrouw
Een vrouw met een kind
Een kind met een toekomst
Mensen
Als dieren opgejaagd
Daar was het oosten
Daar gingen ze heen
Verder dan een trein kan reizen
Naar de hemel
Door de hel
Hier was het leven
Daar was de dood
Voor elke bastaard
En zigeuner
Voor elke homoseksueel, elke jood
En ik kan het niet begrijpen
Mijn hoofd kan er niet bij
Ik kan het niet begrijpen
Mijn hoofd kan er niet bij
Er is teveel over geschreven
En het is natuurlijk veel te lang geleden
Dus we mogen het,
We mogen het vergeven
Maar als we het vergeten,
Begint het weer opnieuw
Als we het vergeten,
Begint het weer opnieuw
Hier vertrok de trein
Hier op dit perron
Hier stonden de mensen
Voor de reis begon